onsdag 17 februari 2016

Äggsmör – På mormors vis

I Finland görs äggsmöret på hårdkokta ägg. Min mormor lärde mig dock att äggen gör sig bäst om äggulorna är krämiga, kokta knappt 7 minuter. Då behövs inte så mycket smör. Jag gör som hon gjorde, med mindre smör. Äggsmör är ett ypperligt smörgåspålägg, men är traditionellt också ett måste till karelska piroger. Till torsk använder jag mer smör, annars litar jag på mormor!

Recept – 2 portioner:

4 st Ägg
Vatten
20 g Smör (upp till 50 g)
1 krm Salt
Ev. Örtkrydda (dill, dragon, gräslök, persilja eller annan)


1. Lägg äggen i kallt vatten ock koka dem i 7 minuter.
2. Kyl av äggen i kallt vatten och skala dem.
3. Mosa äggen på en tallrik med en gaffel tillsammans med smör, salt och eventuellt finklippt örtkrydda.
4. Servera äggsmöret som pålägg på smörgås och piroger, eller som tillbehör till grönsaker, torsk och andra magra fiskar.
Gott!
Tips:
Ett finländskt äggsmör görs på mer hårdkokta ägg och den större smörmängden. Det är riktig LCHF-kost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar